الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه

مجموعه دروس استاد دکتر سید مهدی امامی جمعه

الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه

مجموعه دروس استاد دکتر سید مهدی امامی جمعه

الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه

چند سالی هست که از محضر استاد امامی جمعه زید عزه استفاده می کنیم
چون احساس کردیم که حیف است دیگران از دروس این استاد بزرگوار استفاده نکنند به نظرمان رسید که دروسی که خدمت ایشان هستیم را در این جا بارگذاری کنیم تا امکان دست یابی دیگران به دروس ایشان فراهم باشد.
البته همانطور که معلوم است این وبلاگ توسط بعضی از شاگردان ایشان اداره می شود و پایگاه رسمی ایشان نمی باشد.

خداوند بر طول عمر و توفیقات این استاد گرانمایه افزوده و توفیق بهره مندی از مباحث ایشان را به ما عطا فرماید.

2نکته :
1- اگر سوالی درباره مباحث استاد و غیر آن (البته مباحث فلسفی) داشته باشید به اطلاع استاد رسانده و جوابهای استاد به محضرتان ارائه خواهد شد
2- خوشحال میشویم که بازدیدکنندگان ما را از نظرات خود بهره مند کنند....

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
  • ۱
  • ۰

نظام الهیاتی قرآن از منظر قرآن

1-الهیات قرآن یک منظومه معرفتی است، یعنی در واقع کاملا نظام مند و سیستماتیک است، یعنی تلقی خود قرآن این است که معارف الهیاتی قرآن یک دستگاه منظم، یک منظومه معرفتی و سیستماتیک است. به عبارت دیگر یک مجموعه ای متشتت و پراکنده از هم نیست، یک سیستم است. در این سیستم ما پایه های بنیادی داریم، مبانی داریم ، براساس آن پایه ها، مبانی داریم براساس آن مبانی، آن سیستم احکامش مقدمه موخره دارد، این اولین ویژگی.


2-دومین ویژگی معارف قرآن یا احکام معرفتی قرآن این است که این سیستم و این منظومه یک منظومه تام است، یک منظومه کامل است.

3-سومین ویژگی این است که این منظومه معرفتی یا این نظام الهیاتی هم در محتوا و هم در صورت کاملا زیبایی شناسانه است. دقت بفرمایید بحث زیبایی - چه زیبایی محتوایی و چه زیبایی صوری- اساسیترین رکن در نظام الهیاتی قرآن است. که باید به آن توجه بشود.

4-ویژگی چهارم اینکه نظام الهیاتی قرآن یک نظام الهیاتی همیشه نوین، همیشه نو، همیشه تازه به تازه است. و همین رمز جاودانگی نظام الهیاتی قرآن است. نسخ نمیشود. برای همیشه است، جاودانه است، این نگاه قرآن به نظام الهیاتی که خودش ارائه داده است.

5-ویژگی پنجم که ویژگی بسیار مهمی است و در مباحث ما بسیار تعیین کننده است این است که این نظام الهیاتی با همه احکام معرفتی که پیرامون خدا، عالم، انسان دارد یک نظام معقول است، یک نظام قابل تدوین است، یک نظام قابل فهم است. عرض کردم ویژگی پنجم در این سلسله مباحث بسیار مهم است و رکن اساسی را دارد.

برای دریافت مستندات قرآنی بحث مراجعه کنید به:

(متن درس گفتار سیر تاریخی الهیات در جهان اسلام جلسه1)

  • خوشه چین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی